Recenze nejnovějších knih Jiřího Weinbergera: Anebo jen nezvyk?, Jak stalagnát!, Za modrou oblohu vděčíme mrakům, Ivana Lukelová

Dostala jsem tři knihy od Jiřího Weinbergera. Potěšily mě. První dvě malé jsem přečetla jedním dechem, zvláště když jsem si uvědomila, že jsou antikoronavirové. A to tedy jsou. Všichni lékaři tvrdí, že proti koronaviru je nejdůležitější dobrá imunita a tu posílí dobrá mysl. Obě knížky jsou mile vtipné a každému zlepší náladu (Nedívej se, moje milá). I vážné téma vyzní vtipně (Pod hladinou ticha tiká), dokonce i smutné (Divil se chodec po Praze).

Básničky zahrnují různorodá témata: subjektivní výpovědi (Jsem jenom malá kapka na skle), erotická (V pralese jsem nikdy nebyl), společenská (Tety v jeslích trestuhodně), politická (Zas a zas svoboda jako sníh), obecně o světě (Majitel čajovny z Šanghaje), velmi často nonsensová (Měl jeden skokan na lyžích), časté jsou i nejrůznější jazykové hříčky (Byly dva panty).

Básník využívá různých forem, nejčastěji krátkých rýmovaných čtyřverší, ale také třeba limeriku (Laskavý stařeček z Milána) nebo sonetu (Čím dál rychleji do obrátek).

Obě knížky ilustroval Petr Wohl. Jeho obrázky jsou velmi zajímavé a nápadité. Pamatuji Petra jako stále usměvavého studenta gymnázia a ten úsměv vyzařuje i z jeho kreseb.

Třetí kniha je částečně ze stejného soudku jako dvě předchozí knížky, ovšem kompozičně i tematicky je mnohem obsáhlejší. Vedle textů básnických obsahuje i texty prozaické různých žánrů, seřazené podle abecedy od AntianekdotyZásadní Třebáni (aneb svět tam, svět zpět). Autor sám je nazývá povídkami, i když některé inklinují více k fejetonu nebo eseji. Ke každému prozaickému textu jsou přiřazeny kratší i delší básničky, ale i písňové texty. Tato kniha je již náročnější, není pouze vtipná, ale nutí často k zamyšlení. I to je v současné době žádoucí, aby mozek v domácí izolaci nezakrněl.

Tuto knihu ilustrovala Pavla Hovorková. Její obrázky jsou rovněž velice nápadité a vtipné a přesně korespondují s obsahem.

Právě jsem se dozvěděla, že na koronavirus zemřel humorista Jan Vodňanský. Psal samé vtipné texty, některé hodně podobné básničkám Jiřího Weinbergera, dokonce spolu i vystupovali v Caféidoskopu. Jiří Žáček mi napsal: "Jak vidět, proti covidu humor nezabírá."

Tak nevím. Zkuste si knihy přečíst a uvidíte!

Nakladatelství KRIGL

duben 2021